مناقشه بر سر سفرخالد مشعل به تهران، بی‌بی‌سی: بسیاری از سیاستمداران ایرانی آمریکا را غیرقابل اعتماد می‌دانند ، مصرف قلیان در شأن زنان نیست و .... از جمله مهمترین اخبار ویژه های روز شنبه است.


*کیهان


خرازی و ظریف همان حرف کیهان را می‌زنند

«اکنون صادق خرازی معاون وزارت خارجه در دولت خاتمی درباره مذاکره با آمریکا همان را می‌گوید که حسین شریعتمداری در ابتدا مطرح کرد و دیپلماسی تلفنی را کار نفوذی‌های اصلاح‌طلب دانست که روحانی را مقابل کار انجام شده قرار داده‌اند».علی افشاری از نفوذی‌های گروهک نهضت آزادی در دفتر تحکیم که اکنون متواری است، با بیان این مطلب نوشت صادق خرازی با اتخاذ مواضعی غیرمترقبه، به جمع منتقدین سیاست خارجی دولت پیوست. او همچنین با تفکیک روحانی از مجموعه نزدیکانش با دولت نیز مرزبندی نمود. وی از طرفداران دولت اعتدال و کسانی بود که در اقناع مردم به رای دادن و ظهور گفتمان اعتدال بر سپهر سیاسی کشور نقش داشت.

وی در خودنویس می‌افزاید: صادق خرازی به لحاظ سیاسی وابستگی به دو جناح سیاسی کشور ندارد و در عین حال رابطه‌اش با طیف میانه هر دو طرف خوب است. از این جهت، مشی سیاسی او نیز شبیه حسن روحانی است که ترجیح می‌دهد مواضعش را در حد وسط دو جناح تنظیم کند. خرازی از مشاوران نزدیک سیدمحمد خاتمی است و با رئیس‌جمهوری اسبق در زمینه گسترش گفتمان گفتگوی تمدن‌ها همکاری دارد اما در عین حال موضع منفی نسبت به عملکرد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب دارد. این نگاه منفی در نامه اولیه وی در خصوص «مطلب موهن» منتشر شده در صفحه فیس‌بوک نعیمه اشراقی کاملا هویدا است.

افشاری با اشاره به موضع صریح صادق خرازی سفیر سابق ایران در فرانسه نوشت: خرازی با وجود اعلام حمایتش از روحانی و سابقه رفاقت با وی، برخی نزدیکان روحانی را تخطئه کرده و می‌نویسد «آقای روحانی شخصیتی با سابقه ملی و دینی است ولی متاسفانه افراد پرحاشیه به دور ایشان جمع شده‌اند. مشاورانی که رئیس‌جمهور را وادار به گفت‌وگوی تلفنی کردند باید پاسخگو باشند. اگر نتوانند حاشیه خود را تطهیر کنند نتیجه‌اش این می‌شود که افرادی که نه دارای سابقه سیاسی و نه قدرت ذهنی و فهم مسائل بین‌الملل هستند مسیر انحرافی را به ایشان تحمیل کنند و نتیجه این می‌شود که بحث سیاست خارجی عزت‌گریز و عزت‌ستیز در ذهن‌ها متبادر شود.»

افشاری افزود: معلوم نیست مخاطبان خرازی چه کسانی هستند. وی در صفحه فیس‌بوک خود تصریح کرده است که منظورش ظریف نیست و خبر داده است دل ظریف نیز خون است. اما غیرمستقیم حملاتی را به اصلاح‌طلب‌ها کرده است.یادآور می‌شود پیش از این دکتر ظریف وزیر امور خارجه نیز ضمن حضور در کمیسیون امنیت ملی تصریح کرده بود منظور رهبر معظم انقلاب از برخی اقدامات نابه‌جا در سفر نیویورک، مکالمه تلفنی رئیس‌جمهور با اوباما و ملاقات طولانی وی (ظریف) با جان کری وزیر خارجه آمریکا بوده است. با این وجود ظریف پس از تحمل برخی فشارهای افراطیون - و با وجود فایل صوتی که مجبور به انکار گفته‌های خود شده است - به همین دلیل صادق خرازی تاکید می‌کند که «سر بسته می‌گویم، حتی دل ظریف هم خون است.»

صادق خرازی در نوشته انتقادی خود تاکید کرده است: اگر بدانید پس از آن که تلفن [تماس روحانی با اوباما] تحمیل شد چه اتفاقاتی افتاد برخی دوستان این گونه ذوق زده نمی‌شدند اگر یک روز مناسبات ایران و آمریکا بر اساس احترام متقابل و منافع متقابل درست بشود من مقاله حمایتی می‌نویسم. من حرکت‌های ژورنالیستی در سیاست خارجی را آفت می‌دانم.خرازی تاکید می‌کند: حتما بسیار خوب و مهم است که مذاکرات تلفنی انجام بشه ولی آشکارا به مردم درست گفته بشود نه اینکه اول گفته شود آمریکایی‌ها درخواست مذاکره تلفنی دارند و بعد تکذیب از جانب آمریکا شود این کف ما رو باز می‌کنه و کرد که توان مدیریت یک تلفن رو نداریم نکته دیگر محتوای گفتگوست. دلال‌هایی که این وسط بودند با مشاورین بی‌تجربه و برخی فرصت‌طلب؛ رئیس‌جمهوری ما رو هزینه رودربایستی‌های خودشان کردند در حالی که اگر کار رو به حرفه‌ای کار می‌سپردند مسلما به گونه‌ای دیگر می‌شد.

با ایران نمی‌شود جنگید، امید پرز به بازسازی فتنه سبز

رئیس رژیم صهیونیستی تلویحاً اظهارات نتانیاهو در تهدید ایران را یاوه ارزیابی کرد.شیمون پرز در مصاحبه با فرانس 24 و درباره ناممکن بودن درگیری نظامی اسرائیل با ایران گفت: اجازه دهید یک مطلب را روشن کنم. ایران موشک‌های دوربردی در اختیار دارد که نه تنها تهدیدی برای اسرائیل، بلکه تهدیدی برای امنیت سراسر جهان است. بر این اساس است که معتقدم چرا اسرائیل خود را به خطر اندازد و تنهایی وارد جنگ با ایران شود. اصلاً چرا تنهایی؟ هیچ دلیلی وجود ندارد که اسرائیل بخواهد به تنهایی خود را به خطر اندازد و با ایران وارد جنگی تمام عیار شود. اگر لازم به اقدام نظامی باشد، ما از همپیمانان نظامیان کمک خواهیم گرفت.»

مجری فرانس 24 گفت اما بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نظری مخالف نظر شما دارد و پرز در پاسخ اظهار داشت: من درباره واقعیات سخن می‌گویم نه سخنرانی‌ها و اظهارنظرها. البته فشارهای بین‌المللی بر ایران برای دست کشیدن از برنامه هسته‌ای زیاد است.او که 4 سال پیش اعلام کرده بود جنگ با ایران از درون مرزهای ایران آغاز می‌شود و جنبش سبز به نیابت از اسرائیل می‌جنگد، در مصاحبه با جروزالم پست گفته است رژیم ایران نباید تغییر کند. مشکل بزرگ‌تر از برنامه هسته‌ای ایران،‌نظام اسلامی است. من امیدوارم بهار عربی به ایران برسد. مردم ایران زیر فشار سنگینی هستند.

گفتنی است پس از شکست فتنه سبز، برخی دست‌اندرکاران فتنه 88 ضمن مشورت‌دهی به مقامات آمریکایی و صهیونیستی اعلام کردند که علت شکست این پروژه عدم درگیر شدن مردم با ماجرا و باقی ماندن تصویری کاریکاتوری از جنبش بوده است. در این مشورت‌ها تأکید بر این موضوع شد که باید معیشت مردم ایران را به واسطه «تحریم‌های فلج کننده» تحت فشار قرار داد و بر نارضایتی عمومی دامن زد.

تناقض صهیونیستی در ذات نظام آمریکا نهادینه شده


روزنامه زنجیره‌ای بهار پس از چند هفته القای اختلاف میان آمریکا و اسرائیل اذعان کرد، آمریکا در پنجه صهیونیست‌ها مدیریت می‌شود.روزنامه‌های زنجیره‌ای و از جمله همین روزنامه اصلاح‌طلب طی چند هفته اخیر کوشیدند با ادعای تقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی، سازش و نرمش یکطرفه با آمریکا را موجه جلوه دهند و منتقدان را به اسرائیل بچسبانند. با این وجود روزنامه بهار با اشاره به اینکه آمریکا اکنون فاقد خوش‌نامی است نوشت: رابطه غلط آمریکا با دموکراسی در مقاطعی به اوباما هم تحمیل شد. کودتای نظامیان در مصر علیه یک حکومت قانونی که آشکارا با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت، یکی از ده‌ها نمونه سیاست متناقض این کشور در خاورمیانه بود. حرکت نظامیان در مصر چیزی نبود که از دید جهانیان پنهان بماند و در هیچ خم رنگرزی رنگ قیام مردمی به خود بگیرد. توجیهات و ابهام‌گویی آمریکا درباره مصر، حتی متحد دیرینش، ترکیه را هم قانع نکرد. اوباما خود بیش از همه متوجه این تناقض شد و دریافت که با آن رویه‌ای که در پیش گرفته است، قادر به اقناع افکارعمومی و برگشت از مسیر جورج بوش و اصلاح آن مسیر نخواهد بود.

روزنامه بهار افزود: این توجه و وقوف در بعضی گفتارهای او خصوصا در مجمع عمومی سازمان ملل کاملا آشکار است. «آمریکا مگر پلیس جهان است؟» اما صد افسوس که او و هر کس دیگری که به کاخ سفید راه می‌یابند، درون یک سیستم پارادوکسیکال آمریکایی صهیونیستی، مدیریت می‌شوند. پارادوکسیکال از این جهت که در ظاهر منادی دموکراسی و حق و حقوق ملت‌ها هستند، ولی در عمل غلط‌ترین رابطه را با آن دارند. این تناقض در ذات نظام آمریکا نهفته است و اسرائیل آن را تشدید می‌کند.

DNA بی‌غیرتی در جماعت توجیه‌گر اهانت مقام آمریکایی


با توجه به غیرقابل انکار بودن سخنان معاون وزیرخارجه آمریکا علیه ایران، بررسی این پرسش مهم به نظر می‌رسد که چرا محافلی در داخل اصرار به ماست‌مالی و انکار سخنان شرمن دارند.شرمن در یکی از کمیته‌های سنای آمریکا گفته بود فریبکاری بخشی از DNA ایرانیان است اما برخی رسانه‌های داخلی به همراهی شماری از رسانه‌های فارسی زبان بیگانه کوشیدند با تحریف سخنان وی، اهانت این مقام آمریکایی را لاپوشانی کنند. شرمن که به محافل صهیونیستی نزدیک است پیش از این گزارش بسیاری از مذاکرات 1+5 با ایران را به مقامات رژیم صهیونیستی، اطلاع داده است.

انکار ناشیانه سخنان شرمن که از سوی بی‌بی‌سی فارسی و برخی سایت‌های وابسته به جریان فتنه نظیر آینده و... صورت گرفت در حالی است که روزنامه لس‌آنجلس تایمز دراین‌باره می‌نویسد«She said of the Iranians: we know that deception is part of the DNA» یعنی «او [شرمن در پاسخ سوال سناتور آمریکایی ] درباره ایرانیان گفت: ما می‌دانیم که فریبکاری بخشی از DNA است».یادآور می‌شود خانم افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این اظهارنظر گستاخانه تأکید کرده است: خانم شرمن مسائل ایران را اشتباه درک کرده است. این اظهارات نه تنها با اصل احترام متقابل در تضاد است، بلکه نشان از بی‌اطلاعی ایشان از اوضاع ایرانیان دارد. برخلاف اظهارات ایشان، آنچه در DNA ایرانیان وجود دارد، مقاومت در برابر هرگونه قلدری و زورگویی است.

اکنون بر مبنای سخنان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به درستی مقاومت در برابر زورگویی را در DNA ایرانیان دانسته، باید پرسید در DNA تحریف‌کنندگان و توجیه‌کنندگان ایرانی اظهارات موهن وندی شرمن کدام ویژگی‌های انحطاط اخلاقی وجود دارد؟ به نظر می‌رسد در DNA این عناصر حتما بتوان رگه‌هایی از خیانت، خودفروشی، وطن‌فروشی یا حداقل بلاهت و ساده‌لوحی پیدا کرد و الا دلیلی ندارد گزارش رسمی مطبوعات آمریکایی را تحریف و تلطیف کنند.البته در این میان یک ملاک مشخص دیگر نیز وجود دارد و آن اینکه مقامات آمریکایی رسما اعلام کنند چنان توهینی را به ملت ایران روا نمی‌دانند.گفتنی است مشابه اظهارات اهانت‌آمیز شرمن بارها در سخنان مقامات صهیونیستی و برخی اعضای کنگره علیه ملت ایران و نیز رئیس‌جمهور (دکتر روحانی) تکرار شده بود اما این اولین‌بار است که یک مقام مذاکره‌کننده در حین مذاکرات اقدام به اهانت می‌کند.

بی‌بی‌سی: بسیاری از سیاستمداران ایرانی آمریکا را غیرقابل اعتماد می‌دانند

«آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران احتمالا نزد بسیاری از رهبران جهان، آمریکا‌ستیزترین شخصیت یک کشور اسلامی است، اما به نظر می‌رسد که بدبینی او به آمریکا بر اساس ریشه‌های تاریخی است و چه بسا بر خلاف تصور، ایدئولوژی بر عمل‌گرایی او غلبه ندارد».
وب سایت بی‌بی‌سی فارسی ضمن انتشار این تحلیل می‌نویسد: هاشمی رفسنجانی که در سال‌های ریاست‌جمهوری‌اش می‌گفت آزادسازی اموال مسدود شده ایران را نشانه حسن‌نیت آمریکا تلقی خواهد کرد، در یادداشت روزانه‌اش در خرداد سال 1368 نوشته که «غربی‌ها از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای خوشحال‌اند و امیدوارند اعتدال حاکم باشد و رادیکال‌ها منزوی شوند.» اما چند هفته بعد در یادداشت روز 24 مرداد می‌نویسد «در گزارش‌ها اظهارات دیروز آیت‌الله خامنه‌ای در مورد آمریکا آنها را دلسرد کرده و تفسیر به اختلاف‌نظر و تقویت موضع رادیکال‌ها کرده‌اند.» آیت‌الله خامنه‌ای در این روز برای اولین بار در دوران رهبری‌اش، در مواضعی ضدآمریکایی گفته بود «دولت آمریکا پس از رژیم اشغالگر قدس منفورترین دستگاه حکومتی نزد ملت ایران است»

بی‌بی‌سی با اشاره به مواضع رهبر انقلاب مبنی بر این که ما هیچ احتیاجی نداریم به این که دشمن سوگند خورده ما مثل آمریکا برای ما دل بسوزاند، ‌می‌نویسد: انتقاد رهبر ایران از رفتار متناقض آمریکا منطقی عملگرایانه دارد؛ «اگر پیشنهاد دوستی می‌دهید، اقدامات خصمانه چه معنایی دارد؟» تازه‌ترین گفته‌های او پس از سفر حسن روحانی به آمریکا و گفت‌وگوی تلفنی او و اوباما نشان می‌دهد که الگوی رفتاری آمریکا و واکنش ایران علی رغم گذشت 35 سال از قطع رابطه دو کشور، تاکنون ثابت مانده است: «ما به هیئت دیپلماسی دولت عزیزمان خوشبین هستیم، ولی به آمریکایی‌ها بدبینیم. دولت آمریکا غیرقابل اعتماد و خودبرتربین و عهدشکن است.»

این تحلیل می‌افزاید: مفهوم «آمریکاستیزی» در ایران انقلابی، طرفدارانی جدی در کشورهای اسلامی دارد و بهبود رابطه ایران با آمریکا، به معنای از دست رفتن بخشی از نفوذ و اعتبار ایران در این کشورها خواهد بود. برای جمهوری اسلامی بسیار گران است که این سرمایه را پایه معامله‌ای ناپایدار خرج کند. چنان‌که از گفته‌ها و سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای در آن مقطع هم پیداست، او و کثیری از سیاست‌سازان ایران بر اساس نشانه‌های متضاد و حتی متناقضی که آمریکا به سوی ایران می‌فرستد، باور ندارند که در صورت نشان دادن تمایل به برقراری رابطه، دولت آمریکا اقدامی شگفتی‌ساز انجام ندهد. انجام اقدامات اطمینان‌ساز در برابر آمریکا که پیش از این از جمله در زمان حمله آمریکا به افغانستان و ساقط کردن طالبان امتحان شده، تاکنون در عمل ناکام مانده است. پاسخ وارونه جورج بوش به ایران (گنجاندن ایران در محور شرارت در کنار عراق و کره‌شمالی) در سال‌های بعد مانع هرگونه به ثمر نشستن احتمالی ابتکارات ایران شد و موضع مخالفان رابطه با آمریکا در حکومت ایران را تقویت کرد.

در پایان این تحلیل آمده است: در ذهن و خاطر رهبر ایران و بسیاری از سیاست‌سازان ایرانی، آمریکا به دلیل واکنش‌های غیرقابل انتظارش به کنش‌های ایران، کشوری «عهدشکن و غیرقابل اعتماد» است. هر واکنشی شبیه به واکنش‌های دو دهه اخیر دولت آمریکا یا راه دادن‌ به بازیگران دیگر (همچون اسرائیل) می‌تواند برای مدت غیرقابل پیش‌بینی، این اراده سیاسی ماهیتاً شکننده را تضعیف یا تعطیل کند.

*ایران


ناگفته های ابوترابی فرد از یک مأموریت مهم

خبر اول اين كه حجت‌الاسلام ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس در مورد تغيير رفتار دولت دهم در برنامه تلويزيوني شناسنامه گفت: بعد از اينکه براي حکم معاونت اولي در دولت دهم اقدام شد، مقام معظم رهبري به دلايلي که در آن نامه هم مرقوم شده بود و بعد هم منتشر شد، فرمودند اين حکم بايد لغو شود و ايشان در اين‌گونه جايگاه‌ها قرار نگيرند. اين نامه محرمانه بود و کسي از محتواي آن خبر نداشت که رهبري آن را براي شخص اول دستگاه اجرايي فرستادند. اما اين نامه اجرايي نشد، بعد از اين بود که بنده اطلاع پيدا کردم که چنين نامه‌اي ارسال شده است، به بنده گفته شد مفاد اين نامه تاکنون اجرا نشده و شما آن را با مردم در ميان بگذاريد، بنده هم همان مأموریت را انجام دادم. وي افزود: البته در همين فاصله که بنده مأموريت رساندن پيام به مردم را داشتم؛ به من گفتند مدتي درنگ کن شايد گشايشي صورت گيرد اما مجدداً به من گفتند شما مفاد نامه را به اطلاع مردم برسانيد.

مناقشه بر سر سفرخالد مشعل به تهران

خبر ديگر اين كه يک روزنامه چاپ لندن نوشت: ايران با سفر خالد مشعل - رئيس دفتر سياسي حماس - به تهران در مقطع زماني کنوني مخالفت کرده است. به گزارش عصر ايران، روزنامه «القدس العربي» به نقل از يک مقام مسئول در جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) نوشت: ايران با سفر خالد مشعل به تهران مخالفت کرده و خواستار انجام اين سفر در زمان ديگري شده است. اين مقام مسئول که نام خود را بيان نکرده اضافه کرد: مقامات ايران گفته‌اند که به دليل داشتن مشغله کاري، خواستار انجام اين سفر در زمان ديگري هستند. مقامات ايراني به طور کامل با انجام اين سفر مخالفت نکرده‌اند. خالد مشعل در دو و نيم سال گذشته تاکنون سفري به تهران نداشته است. از زمان آغاز بحران و ناآرامي‌هاي داخلي و خشونت بار در سوريه در فروردين 1390 تاکنون روابط ايران و حماس به سردي گراييد. احمد يوسف از رهبران حماس در منطقه غزه نيز گفت به تازگي هيأتي از حماس به تهران سفر محرمانه‌اي داشت تا ضمن گفت‌وگو با مقامات ايراني براي نزديکي روابط و دور کردن اختلافات ميان دوطرف، مقدمات سفر خالد مشعل به تهران را فراهم کند اما مقامات ايراني با انجام سفر خالد مشعل در مقطع کنوني مخالفت کرده‌اند.

شما چه كاره هستيد؟

شنيديم كه کمال‌الدين پيرمؤذن نماينده مردم اردبيل در مجلس با اشاره به سخنان تند برخي از مداحان در مورد مسائل کشور گفت: حداديان پا از گليم خود فراتر گذاشته است و به نمايندگان مجلس که عصاره فضائل و اکثراً فقيه هستند، دستور مي‌دهد که اگر به توفيقي رأي بدهيد، نان در خون زده‌ايد. شما چه کاره هستيد آقا؟ وي ادامه داده: اين آقايان دوره‌شان تمام شده است و فقط در حد مداحي هستند و حق ندارند در مسائل سياسي کشور اظهار نظر کنند. وی خاطرنشان کرد: ما اجازه فزون طلبی و غوغاسالاری به کسی را نخواهیم داد و اگر این آقایان به سخنان خودادامه بدهند از آنها شکایت خواهیم کرد.

*تهران امروز

خاطره رهبر معظم انقلاب از امام خميني(ره)

به گزارش، پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي متن خاطره حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي به اين شرح است: من و آقاي هاشمي و يك نفر ديگر(كه نمي‌خواهم اسم بياورم) از تهران به قم خدمت امام رفتيم تا بپرسيم بالاخره اين جاسوسان را چه كار كنيم؛ بمانند، يا نگه شان نداريم؛ بخصوص كه در دولت موقت هم جنجال عجيبي بود كه ما اينها را چه كار كنيم! وقتي كه خدمت امام رسيديم و دوستان وضعيت را شرح دادند و گفتند مثلا راديوها اين طور مي‌گويند؛ آمريكا اين طور مي‌گويد؛ مسئولان دولتي اين طور مي‌گويند؛ ايشان تاملي كردند و سپس با طرح يك‌سوال واقعي پرسيدند: «از آمريكا مي‌ترسيد؟»؛ گفتيم نه؛ گفتند پس نگه‌شان داريد!

ناگفته‌هاي ابوترابي‌فرد از معاون اولي دولت دهم

محمدحسن ابوترابي‌فرد نايب رئيس مجلس در برنامه شناسنامه در مورد تغيير رفتار دولت دهم گفت: بعد از اينكه براي حكم معاونت اولي (مشايي) در دولت دهم اقدام شد، مقام معظم رهبري به دلايلي كه در آن نامه هم مرقوم شده بود و بعد هم منتشر شد، فرمودند اين حكم بايد لغو شود و ايشان در اينگونه جايگاه‌ها قرار نگيرند. اين نامه محرمانه بود و كسي از محتواي آن خبر نداشت كه رهبري آن را براي شخص اول دستگاه اجرايي فرستادند. اما اين نامه اجرايي نشد، بعد از اين بود كه بنده اطلاع پيدا كردم كه چنين نامه‌اي ارسال شده است، به بنده گفته شد مفاد اين نامه تاكنون اجرا نشده و شما آن را با مردم در ميان بگذاريد، بنده هم همان پيام را انجام دادم.

شوخي لاريجاني با آيت‌الله موسوي‌اردبيلي

به گزارش مهر، علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي روز پنجشنبه در ديدار با آيت‌الله موسوي‌اردبيلي خطاب به وي گفت: چهره جناب‌عالي نشان مي‌دهد كه عيدي مفصلي مي‌خواهيد به ما بدهيد كه اين گفته موجب لبخند ايشان شد و آيت‌الله موسوي‌اردبيلي نيز در پاسخ گفت كه خلاف واقع است.

واكنش خاتمي به انكار احمدي‌نژاد

«مسئله كوچك و بي‌اهميتي است»؛ به گزارش اعتدال، اين جمله تنها واكنش سيدمحمد خاتمي درباره ممنوع‌الخروج بودنش است. احمدي‌نژاد چندي پيش در مورد ممنوع‌الخروجي محمد خاتمي گفته بود: «محمد خاتمي هشت‌سال در كشور رئيس‌جمهور بوده؛ فردي رئيس كشور بوده و اينكه رئيس‌جمهور بعدي بيايد بگويد او ممنوع‌الخروج شده چه معنايي مي‌تواند داشته باشد؟»

دانشگاه احمدي‌نژاد مجوز قانوني ندارد

سيدابوالفضل حسني، مديركل گسترش آموزش عالي وزارت علوم، در گفت‌وگو با ايرنا گفت: تاكنون هيچ مدركي دال براينكه مسئولان دانشگاه بين‌المللي ايرانيان، روال قانوني براي فعاليت اين مركز دانشگاهي را طي كرده‌اند به ما ارسال نشده است. حسني تاكيد كرد: دانشگاه ايرانيان علاوه بر نداشتن اساسنامه مشخص، هيچ آدرس و نشاني از محل و ساختمان خود را نيز به دفتر گسترش اعلام نكرده است.

*جام جم

اتحاد عبری ـ عربی علیه ایران

در تازه‌ترین سنگ‌اندازی‌های رژیم صهیونیستی در مسیر مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، وزیر پیشین امورخارجه این رژیم گفته است که «ما و عربستان در مخالفت با ایران متحد هستیم، اما تا زمانی که منازعه با فلسطینیان ادامه داشته باشد، نمی‌توانیم همکاری کنیم.»

به گزارش رویترز، تزیپی لیونی وزیر خارجه پیشین رژیم صهیونیستی گفت: زمانی که سخنان سعودی‌ها را در مورد آنچه باید به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام شود می‌شنویم، آشنا به نظر می‌رسد.

وی افزوده است: فکر می‌کنم، وقتی بحث ایران پیش می‌آید عربی بشدت شبیه به عبری می‌شود.

دانشگاه احمدی‌نژاد مسابقه برگزار می‌کند

پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه ایرانیان (موسوم به دانشگاه احمدی‌نژاد) از تاسیس مرکز آموزش‌های مجازی و برگزاری مسابقه طراحی آرم این دانشگاه خبر داده است. این در حالی است که پیش از این اظهارات ضد‌ونقیضی درباره قانونی بودن یا نبودن این دانشگاه به گوش می‌رسید.

ماجرای بیلبوردهای «صداقت آمریکایی»

بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» که این روزها در شهر تهران نصب شده، واکنش‌هایی را در شورای شهر تهران و مجلس برانگیخته است.

به‌دنبال نصب این بیلبوردها، برخی اعضای شورا خواهان هوشیاری سیاسی شهرداری شده و با این حال محمدجواد کولیوند، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به ایسنا گفته است «کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در جلسه روز یکشنبه خود این موضوع را مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد داد.»

دری‌نجف‌آبادی به مرکز تحقیقات می‌رود؟

با وجود این‌که هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر آن‌که قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اراک، جدی‌ترین گزینه برای ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است، تسنیم خبر داده که دری‌نجف‌آبادی گفته درباره ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص صحبتی با وی نشده است.

آخرین سفیر درگذشت

ویلیام سالیوان، آخرین سفیر ایالات متحده آمریکا در تهران، در نود سالگی درگذشت و این در حالی است که طی سه دهه گذشته روابط ایران و آمریکا فراز و فرودهای بسیاری داشته و در آخرین تحولات در این رابطه یک ماه قبل روسای جمهور ایران و آمریکا تلفنی با یکدیگر صحبت کردند.

به گزارش ایسنا، سالیوان دو هفته قبل در یک مرکز توانبخشی در حومه شهر واشنگتن درگذشت، اما منابع رسمی خبر درگذشت او را تازه منتشر کرده‌اند.

ماموریت سالیوان در ایران دو سال پیش از انقلاب اسلامی آغاز شد و تا اندکی پیش از اشغال لانه جاسوسی به دست دانشجویان پیرو خط امام ادامه داشت.

از آخرین سفیر آمریکا در ایران کتاب خاطراتی با عنوان «ماموریت در تهران» منتشر شده که ترجمه فارسی آن هم در ایران چاپ شده است.

احمدی‌مقدم: از سگ علیه اغتشاشگران استفاده نمی‌کنیم

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به برخی شایعات درباره انگیزه تربیت سگ‌های ضداغتشاش گفت که قطعا سگ را علیه اغتشاشگران استفاده نمی‌کنیم اما برای موضوعات گروگانگیری یا قتل استفاده می‌کنیم.

وی در گفت‌وگوی خود با ایسنا با این حال گفته که واحد یگان ویژه ضدتروریسم «نوپو» توانسته است انواع سگ ضدتروریسم (سگ هجوم)، مواد منفجره‌یاب، انسان‌یاب و موادمخدریاب تربیت کند.

*آرمان

8سال بلاتکلیفی پتروشیمی گلستان

شنیده شد که نماينده مردم بندرگز، كردكوي و بندرتركمن در مجلس گفت: پتروشيمي گلستان مي بايست چهارساله به بهره برداري مي رسيد اما با گذشت هشت سال از آغاز عمليات اجرايي آن همچنان در بلاتكليفي به سر مي برد و كسي پاسخگوي سهامداران نيست. محمدجواد نظري مهر افزود: سال پيش وقتي صنايع پتروشيمي در دنيا منسوخ مي شد كلنگ پتروشيمي گلستان بر زمين زده شد و بعيد به نظر مي رسد تا 8 سال آينده هم به بهره برداري برسد. به گفته وي پتروشيمي گلستان هم مانند بسياري ديگر از طرحهاي دولت نهم و دهم فقط روي كاغذ بود و با تبليغات وسيع بيش از 93 هزار سهامدار را جذب كرد و همچنان به صورت نيمه كاره رها شده است.

اقدام عجیب شورای شهر اهواز

شنیده شد که شورای شهر اهواز در یک مصوبه عجیب برای رفاه حال اعضای شورای شهر با اکثریت آرای در صحن غیرعلنی،‌ کمک 500 میلیون ریالی به هر عضو برای خرید یک دستگاه خودرو تحت عنوان وام خرید خودرو را تصویب کرده است. این شورا که به اصولگرایی! مشهور است 21 عضو دارد. نکته جالب توجه این است که بعضی از اعضای شورای شهر در گذشته به دلیل نداشتن وسیله نقلیه پیاده طی طریق می‌کردند. نکته جالب‌تر اینکه برخی از اعضای شورا کسانی هستند که برای کسب آرای شهروندان اهوازی هزینه‌های کلانی انجام داده بودند. اعلام این خبر در خوزستان موجب ناراحتی و عکس العمل منفی وسیعی بین شهروندان اهوازی شده و نقل محافل آنها گشته است. همه می‌گویند چرا این بذل و بخشش‌ها از جیب مردم صورت می‌گیرد؟

توفیقی به شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رود

شنیده شد که دکتر جعفر توفیقی یکی از گزینه‌های جدی برای انتصاب به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشند. سلام نو نوشت ؛در این رابطه صحبت‌هایی نیز توسط برخی از مسئولان با وی انجام شده است. گفتنی است که ریاست حقوقی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر عهده رئیس‌جمهور و انتخاب دبیر این شورا بر عهده وی است. در حال حاضر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر این شوراست.  در این رابطه یک منبع آگاه اطلاع داد که دکتر جعفر توفیقی یکی از گزینه‌های جدی برای انتصاب به عنوان دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.

دپوی 95 هزار کانتینر در بندر شهید رجایی

شنیده شد که مهرداد جمال ارونقی مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس از تمهیدات اندیشیده شده توسط گمرک شهید رجایی بندرعباس درخصوص ترخیص اقلام اساسی و کالاهای وارداتی مشمول اولویت دهم خبر داد . خبرآنلاین نوشت؛ طبق بررسی‌های صورت پذیرفته، در حال حاضر 95 هزار TEUکانتینر در بندر شهید رجایی موجود است که تشریفات گمرکی مربوط به کالاهای این کانتینر‌ها درحال انجام بوده و تاکنون مانع یا مشکل خاصی در ترخیص این اقلام گزارش نشده است.

تقدیر از مجلس به خاطر رای ندادن به نجفی

شنیده شد که امام جمعه قروه با اشاره به سخنان اخیر محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یک برنامه تلویزیونی، این اظهارات را تاسفبار خواند. صراط نوشت؛ حجت‌الاسلام صفرعلی احیا در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، گفت: بیان نقطه نظرات شخصی وی درباره کشیدن قلیان از سوی خانم‌ها، جای تامل دارد. وی با تقدیر از عملکردی که نمایندگان مجلس در عدم رای اعتماد به این شخص برای تصدی وزارت آموزش و پرورش داشتند، تصریح کرد: رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی محل بیان چنین سخنانی نیست.

احتمال اعدام ورزشکار قدیمی شوروی در ایران

شنیده شد که سایت رادیو صدای روسیه خبر داد که پسر یوری واردانیان، ورزشکار مشهور زمان شوروی، قهرمان المپیک در وزنه‌برداری که اکنون وزیر ورزش و امور جوانان ارمنستان است به اتهام قاچاق موادمخدر به مقدار زیاد با خطر اعدام در ایران روبه‌رو شده بود. بهار نوشت؛ روزنامه «ژوخورود» چاپ ایروان در روز پنجشنبه این خبر را گزارش داد. منابع این روزنامه این نکته را مورد تائید قرار دادند که داوید واردانیان در مرز ارمنستان – ایران توسط نیروهای پلیس ایران مظنون به حمل مواد مخدر و دستگیر شد.پس از معلوم شدن هویت داوید و اینکه او شهروند ارمنستان و پسر کارمند عالیرتبه ارمنستان است برای دوری از جنجال بیشتر او را بلافاصله به ارمنستان فرستادند.همزمان این موضوع به اطلاع مرزبانان ارمنی رسانده و از آنها خواسته شد داوید را دستگیر کنند.روزنامه فوق‌الذکر درتوضیح این کار ایرانی‌ها می‌نویسد که در ایران در ازای قاچاق مواد مخدر حکم اعدام صادر می‌شود و برای دوری از اعدام شهروند یک کشور دیگر، آنها ترجیح دادند پسر وزیر را به پلیس ارمنستان تحویل بدهند.

علت ​مرگ پدرم​ تحریم​ دارو بود

شنیده شد که دختر محمود استاد محمد، نمایشنامه‌نویس شهیر ایرانی که چند ماه پیش درگذشت، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان گفت پدرش به دلیل نبود دارو ناشی از تحریم‌های غرب درگذشت. بهار نوشت؛ مونا گفت که محمود استاد محمد با تائید پزشکان به دلیل نبود داروی نگزاوار (Nexavar) دار فانی را وداع گفت. دختر استاد‌محمد تائید کرد که پدرش تا پیش از این و پس از عمل مرتبط با بیماری سرطان کبد به مدت 18 ماه و بدون هیچ مشکلی با استفاده ازاین دارو ادامه حیات داد، اما سال گذشته وبه دنبال اعمال تحریم‌های جدید آمریکا این دارو نایاب و در نهایت منجر به فوت پدرش شد. خبرنگار سی.ان.ان گفت: تحریم‌های جدید بر سیستم مالی ایران که یکی از آنها واردات دارو می‌باشد، تاثیر گذاشته است.آمریکا و دیگر کشورهای غربی ادعا می‌کنند که تحریم‌ها مردم را هدف قرار نداده است.

«... و مردم» راه‌اندازی شد

شنیده شد که نخستین پایگاه خصوصی روابط عمومی کشور با نام «... و مردم» در آستانه‌ راه‌اندازی قرار گرفت. ایسنا نوشت؛ یکی از فعالیت‌های این پایگاه، راه‌اندازی شبکه‌ ارتباطی چهره‌ها و مردم، با نام اختصاری «... و مردم» است که با فرارسیدن عید سعید غدیر در آستانه‌ رونمایی قرار گرفته است. «... و مردم» شبکه‌ای ارتباطی میان چهره‌ها و مردم است که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های اینترنتی و بر پایه‌ نظرات موجود در حوزه‌ شبکه‌های اجتماعی، در داخل کشور طراحی و راه‌اندازی شده است. صاحبان صفحات این شبکه، چهره‌های عرصه‌های گوناگون جامعه، اعم از سیاسی، فرهنگی، هنری، ورزشی و ... و مخاطبان آنها نیز مردم هستند.

آخرین سفیر آمریکا در ایران درگذشت

شنیده شد که ویلیام سالیوان، آخرین سفیر ایالات متحده آمریکا در تهران، در سن ۹۰ سالگی درگذشت. سالیوان در یک مرکز توانبخشی در حومه شهر واشنگتن درگذشت. ماموریت سالیوان در ایران دو سال پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ آغاز شد و تا اندکی پیش از تسخیر سفارت آمريكا به دست دانشجویان پیرو خط امام ادامه داشت. سالیوان پیش از این واقعه به آمریکا فراخوانده و از خدمت بازنشسته شده بود. زیبگیو برژینسکی، مشاور وقت امنیت ملی آمریکا که با سایرس ونس، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده بر سر نحوه مواجه با تحولات ایران اختلاف نظر داشت، در خاطرات خود نوشته است که با سالیوان هم اختلاف پیدا کرده بود و دامنه این اختلاف به درگیری لفظی هم رسیده بود. از ویلیام سالیوان کتاب خاطراتی با عنوان «ماموریت در تهران» منتشر شده که ترجمه فارسی آن هم در ایران چاپ شده است.

*فدس

واکنش به حکم اعدام 2 ایرانی

خانه ملت: حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه، حمل موادمخدر را علت عمده محکومیت ایرانیان در آسیای جنوب شرقی خواند و گفت: اعدام دو زن ایرانی در مالزی بر روابط دو جانبه تأثیر منفی می‌گذارد.

احمد شهید: من بی‌طرفم!

ایرنا: احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر، سیاسی بودن گزارش اخیر خود در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران را منکر شد و ادعا کرد: من یک گزارشگر غیر وابسته هستم.

«صداقت آمریکایی» در تهران!

ایسنا: چند روزی است در سطح شهر تهران بیلبوردهایی با طرحهای مختلف با عنوان مشترک «صداقت آمریکایی» نصب شده است، طرحهایی که اشاراتی به مذاکرات ایران و آمریکا دارد و ابهامات و واکنشهایی را ایجاد کرده است. به گفته محمد جواد کولیوند عضو هیأت رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، مجلس نصب تابلوهای صداقت آمریکایی در سطح تهران را بررسی می‌کند.

عذرخواهی روزنامه «بهار»

شیعه نیوز: در پی انتشار یادداشتی در صفحه نخست شماره 253 روزنامه بهار (چهارشنبه اول آبان 1392) با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» به قلم علی‌اصغر غروی، این روزنامه از مخاطبان خود عذر خواهی کرد.

اعتراض مردمی به انتقال آب کارون

فرارو: عصر روز گذشته مردم اهواز در حاشیه رودخانه کارون نسبت به انتقال آب از سرچشمه‌های کارون مخالفت کردند.


زنان در یگان ویژه

الف: سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی گفت: یکی از مشکلات موجود در یگان ویژه این است که برخی اجتماعات زنانه بوده و مأموران مرد نمی‌توانستند وارد شوند که این مسأله مشکل‌آفرین شده بود و تصمیم به راه‌اندازی واحد کوچک و مختصری از زنان در یگان ویژه گرفتیم که گاهی کنترل اجتماعات را بر عهده دارد.

مصرف قلیان در شأن زنان نیست

تسنیم: فاطمه آلیا، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مصرف قلیان در شأن و منزلت زنان نیست.

انتقاد نقوی از برخی اطلاع رسانی‌ها

فارس: سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به انتشار نادرست اخباری به نقل از وی در خصوص غنی‌سازی در ایران تأکید کرد که ایران، اورانیوم با غنای 20 درصد تولید می‌کند.

خانه بنان با خاک یکسان شد

الف: خانه مرحوم بنان (استاد آواز ایران) تخریب شد. این خانه تاریخی که در نیاوران، بلندی‌های جمال آباد، نبش کوچه مینا، پلاک 12 قرار داشت، تخریب شد تا جایش ساختمان بلند و سر به فلک کشیده ساخته شود.

هذیان گویی یک مقام سابق سعودی

عصر ایران: شاهزاده ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی امنیتی عربستان سعودی در اظهاراتی عجیب گفته است که کشورش اجازه نمی‌دهد بحرین در اختیار ایران قرار بگیرد. اگر کسی در غرب فکر می‌کند در نهایت بحرین به کنترل ایران درخواهد آمد، متوهم است!


جایگزین مشخص نشده است

تسنیم: امیرحسین قاضی‌زاده سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه هنوز جایگزین آیت‌ا... خوشوقت در شورای فقاهتی این تشکل مشخص نشده است، گفت: هرگاه این فرد تعیین شود، اعلام خواهیم کرد.

 
بازداشت 20 محکوم

باشگاه خبرنگاران: محمود جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران با بیان اینکه مهلت تعیین شده برای فروش اموال محکومان پرونده سه هزار میلیاردی آخر مهر ماه بود، گفت: 20 نفر از محکومان این پرونده هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند و احکام صادر شده نیز اجرایی خواهد شد.

ساخت فیلم لشکر خوبان در صورت حمایت

مهر: انسیه شاه‌حسینی کارگردان حوزه دفاع مقدس، ساخت فیلم از کتاب لشکر خوبان را منوط به حمایتهای مالی نهادهای ذیربط از این پروژه دانست.

مسابقه طراحی آرم دانشگاه احمدی نژاد

مهر: پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه احمدی نژاد از تأسیس مرکز آموزشهای مجازی و برگزاری مسابقه طراحی آرم این دانشگاه خبر داد.

اطلاعیه صادر می‌کنیم

فارس: سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامشخص بودن زمان دقیق معرفی کاردار غیرمقیم در ایران، گفت: لندن بزودی اطلاعیه‌ای در این مورد منتشر می‌کند.

«شرمن» چنین حرفی نگفته!

قدس آنلاین: ماری هارف- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا- اظهارات «وندی شرمن» که گفته بود ایرانی‌ها به طور ژنتیکی فریبکار هستند را تکذیب کرد. پیشتر در گزارشهای رسانه‌های آمریکایی از جمله روزنامه «لس آنجلس تایمز» از وندی شرمن نقل شده بود : فریبکاری در دی‌‌ ان ‌‌ای ایرانیان است.

مقدماتی برای سفر فراهم نشده

ایسنا: سامی ابوزهری ، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در بیانیه‌ای گزارشهای خبری مبنی بر درخواست تهران برای به تاخیر انداختن سفر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به ایران را تکذیب کرد و گفت: مقدمات و یا زمان مشخصی برای سفر مشعل به ایران ترتیب داده نشده بود.

فعالیت 310 شرکت امنیتی بیگانه در عراق

گروه سیاسی- کدخدای عرب: 310 شرکت امنیتی خارجی، حفاظت از اماکن حساس نظیر فرودگاهها، سفارتخانه‌ها و شخصیتهای سیاسی عراق را به عهده دارند. این شرکتها 22 هزار نیروی بازنشسته نظامی از کشورهای آمریکا، فرانسه و ترکیه را با حقوقهای بسیار بالا جذب کار کرده‌اند. این در حالی است که روزانه دهها شهروند عراقی در بمب گذاریها و اقدامهای تروریستی کشته و مجروح می‌شوند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار